روز ملی تربیت بدنی و ورزش

OurBlog

۲۶ مهر ۱۳۹۷

روز ملی تربیت بدنی و ورزش |, ,

به گزارش روابط عمومی بیمارستان بهارلو؛ هفته تربیت بدنی همه ساله از ۲۶ مهر تا دوم آبان به منظور آشنایی جامعه با اهمیت و اثرات کاربرد ورزش در زندگی فردی و اجتماعی، توسعه و ترویج ورزش در خانه و خانواده و هدایت جامعه به ورزش های همگانی برگزار می شود.

اگر شما هم از فناوری های امروزی برای کار کردن استفاده می‌کنید، احتمالا زیاد به ورزش کردن فکر نمی‌کنید. مسلم است که وقتی مجبور باشید هر هفته بیش از ۳۰ ساعت به اینترنت متصل باشید وقت زیادی برای ورزش کردن در اختیار نخواهید داشت و بیشتر وقت خود را پشت میز کامپیوتر خود سپری می‌کنید. بی شک ورزش به عنوان عنصر نشاط و تندرستی هرجامعه مطرح است. افرادي كه ورزش متعادلي دارند، هميشه سالم هستند و در مقابل بيماري‌هاي مختلف، مقاوم‌اند؛ درنتیجه غالباً در فعاليت‌هاي اجتماعي، افرادي موفق هستند.

ورزش،‌ موجب پيشگيري از خستگي زودرس شده و كارمندان ورزشكار هیچ‌گاه با كسالت به ارباب‌رجوع پاسخ نمي‌دهند.

با ورزش کردن استقامت بدن در برابر کارهای استاتیک یا به اصطلاح موقعیت های ثابت کاری افزایش می یابد زیرا ورزش باعث تقویت کلیه عضلاتی می شودکه در حین انجام اینگونه از کارها درگیر هستند . همچنین ورزش توان کاری و تحمل فرد را نیز در انجام اینگونه کارها و نیز کارهایی که ملزم به حمل و جابه جایی بار هستند نیز افزایش میدهد. درخصوص کارمندانی که ساعت ها پشت میز می نشینند درصورتی که در حین کار از نرمش های سبک استفاده نمایند و هرچد وقت یکبار از صندلی برخواسته و راه بروند در صورتی که شرایط میز و صندلی و در اصطلاح پوسچر و یا موقعیت کاری فرد در حالت استانداردی باشد درصد ابتلا به کمردرد ها و یا دردهای شانه و کلیه ناراحتی های اسکلتی عضلانی در این افراد کاهش خواهد یافت .

در ادامه راهکارهایی جهت انجام ورزش در حین کار به شما عزیزان ارائه میگردد.

ورزش کردن در حین کار

در ابتدا ممکن است به نظرتان برسد که ورزش کردن برای شما که اصلا وقت آن را ندارید امکان ندارد. اما خودتان هم می‌دانید که اگر روزانه مدت کمی به ورزش بپردازید خلاقیت شما تا حد قابل توجهی افزایش می‌یابد و در زمان کار احساس بهتری خواهید داشت. شاید نتوانید روزانه یک ساعت ورزش کنید ولی می‌توانید در میان کارهای خود زمان هایی هم برای ورزش کردن پیدا کنید.

 

چهار روش برای اضافه کردن برخی حرکات ورزشی به زندگی پر مشغله شما:

  1. بایستید یا از توپ تعادل استفاده کنید

حرکات ورزشی زیادی وجود دارند که شما می‌توانید در دفتر کار خود آنها را انجام دهید ولی اگر می‌خواهید در حالی که همچنان روی کارتان متمرکز هستید کمی هم کالری بسوزانید، می‌توانید از صندلی خود بلند شوید و بایستید. ممکن است در ابتدا کمی عجیب و غریب به نظر برسد ولی تحقیقات نشان داده است که عاملی به نام « فیزیولوژی عدم تحرک» بدن شما را مجبور می‌کند که به نشستن های طولانی مدت عکس‌العمل منفی نشان دهد. حتی اگر ورزش هم می‌کنید نباید به صورت طولانی مدت بنشینید.

اگر در حال انجام کاری هستید که به نشستن نیاز دارد می‌توانید از توپ های تعادل استفاده کنید. توپ های تعادل به شما کمک می‌کنند که در همان حالت نشسته عضلات شکم و پشت خود را تقویت کنید و همچنین بدون اینکه تمرکز خود را روی کارتان از دست بدهید کمی هم تحرک داشته باشید.

  1. ورزش و استراحت را با هم ترکیب کنید

یکی از مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید این است که شما روز خوبی در کار خود سپری نکرده باشید و اکنون هم حال و حوصله ورزش کردن را ندارید. این اتفاق بین افرادی که زیاد کار می‌کنند متداول است. گاهی اوقات شما به جای ورزش به استراحت نیاز دارید. ولی شما می‌توانید از استراحت به عنوان یک انگیزه برای ورزش کردن استفاده کنید و در واقع ورزش و استراحت را با یکدیگر ترکیب کنید.

می‌توانید در روزهایی که دویدن یا کار کردن با وزنه‌ها برایتان غیرممکن به نظر می‌رسد از ورزش‌های آرامش بخشی مثل یوگا بهره ببرید. با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید چند تمرین یوگا بیاموزید و آنها را حتی در خانه هم انجام دهید تا هم ورزش کرده باشید و هم کمی اعصاب خود را آرام کرده باشید.

  1. کارهای خود را زمانبندی کنید و جایی هم برای استراحت باقی بگذارید

کمی راه رفتن – حتی خیلی کوتاه-  می‌تواند آثار مثبت فوق‌العاده‌ای روی جریان خون شما داشته باشد و قدرت تمرکز شما را به حد قابل توجهی افزایش دهد. اگر کارهای خود را زمانبندی کنید و زمان‌هایی هم برای استراحت کردن معین کنید. حتی اگر این استراحت کردن برای رفتن به دستشویی یا پر کردن ظرف آب یا فنجان چای و قهوه باشد، علاوه بر اینکه کارهای خود را به صورت منظم‌تر و سر وقت انجام می‌دهید، در زمان استراحت هم کمی به خود و سلامت خود اهمیت می‌دهید.

شاید فکر کنید که برای اینکه تغییری در شرایط بدنی خود ایجاد کنید حتما باید روزانه ساعت‌ها ورزش کنید، ولی با حرکات ورزشی ساده و کوتاه هم می‌توان تغییرات بزرگی در بدن ایجاد کرد. مواردی مثل استفاده از پله‌ها به جای آسانسور، پارک کردن خودرو کمی دورتر از محل کار و پیاده روی کردن تا محل کار یا راه رفتن در محیط کاری خود در ساعات کاری.

  1. حداقل تا ۶۶ روز به این برنامه ادامه دهید

ارتقاء شیوه زندگی یعنی تغییر در عادت‌ها. تحقیقات نشان داده که حداقل ۶۶ روز طول می‌کشد که یک کار جدید به یک عادت تبدیل شود. بنابراین زود ناامید نشوید. ممکن است در ابتدا مجبور شوید کمی با خود کلنجار بروید ولی کم کم به ورزش کردن در کنار کار کردن عادت می‌کنید.

 

منبع: سالم زی

گرداوری: میترا عباسی – کارشناس بهداشت حرفه ای

دیدگاه‌ها

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.

تمامی حقوق این سایت برای بیمارستان بهارلو محفوظ می باشد طراحی سایت توسط فراکارانت